Mountainbike Erfgoed

Als onderdeel van onze missie willen we bezoekers informeren over de geschiedenis van het mountainbiken en deze geschiedenis levend houden. In het museum vind je enkele van de allereerste mountainbikes ooit gemaakt. Door het hele museum hebben we een tijdlijn gemaakt waarop je de ontwikkeling van apparatuur in de loop van de tijd kunt zien. Op deze pagina lees je over de ontwikkeling van het mountainbiken door de jaren heen.

Mountainbiken is ontstaan uit een hobby die is uitgegroeid tot een passie. De film 'Klunkerz' uit 2007 verklaart dit. De film beschrijft de mensen die voor het eerst begonnen met mountainbiken en hoe het zo'n populaire sport werd.

Marin County, Noord Californië

Er is niet één persoon aan te wijzen die het mountainbiken heeft uitgevonden. Er zijn altijd mensen geweest die offroad hebben gefietst. Wat wel een vaststaand feit is, is dat het mountainbiken zoals wij het nu kennen, ooit begonnen is in Marin County, in het noorden van Californië. In de jaren ’70 was er een groep fietsers die begonnen te experimenteren met fietsen en fietsmateriaal. Gary Fisher, Charlie Kelly, Joe Breeze en Tom Ritchey zijn bekende namen uit deze groep. De vrienden hadden geen idee dat zij een start aan het maken waren met een sport die later Olympisch zou worden! De heuvels ten noorden van San Francisco leenden zich prima om deze sport te beoefenen. Hier ligt de meest bekende berg in het mountainbiken: Mount Tamalpais, een berg van 800 meter boven zeeniveau.

Mountainbiken: offroad fietsen

Mensen waren in de jaren ’60 gewend om te fietsen op asfalt en andere begaanbare wegen. Maar voor het ‘offroad’ rijden, waren andere tactieken nodig. Een normale fiets had niet de grip of goede bouw voor het omgaan met zand, wortels, modder, gras en kiezels.
Je kon één keer een heuvel in het bos afrijden en vervolgens had je twee lekke banden.
Daar moest iets op gevonden worden! De mannen besloten dat ze zwaardere fietsen nodig hadden die tegen een stootje konden. Ze begonnen met oude Schwinn Excelsiors uit de jaren ‘40, die zij ook wel ‘Klunkerz’ noemden. Ze vonden oude fietsen en haalden daar de spatborden, kettingkast en tank (deze tank had geen functie maar was puur voor de sier) vanaf. Ze merkten dat hoe zwaarder en meer solide een fiets was, op hoe meer plekken ze konden komen, simpelweg omdat het materiaal het nu toeliet.

Clubs

The Larkspur Canyon Gang waren de allereersten die op Mount Tamalpais reden. De groep zag Mount Tamalpais als hun speeltuin. Ze groeiden op in de buurt en speelden regelmatig in de bossen. Uiteindelijk gingen ze er als tieners ook hutten bouwen en hun fietsen meenemen. Ze kregen er een kick van om naar beneden te crossen, maar eigenlijk waren hun fietsen niet geschikt voor de bospaden. Zij knutselden ook aan hun fietsen, maar niet zo fanatiek als de jongens van de eerdergenoemde clubs.

In 1972 werd de Marin County Velo Club Tamalpais opgezet, door de eerder genoemde mannen. Gary was destijds een klasse 1 wegrijder. Bij de Velo Club was ook één vrouw lid: Wende Cragg. Zij stond bekend als de koningin van het mountainbiken, omdat zij de enige vrouw was die toen betrokken was bij de sport. Wende zorgde bij elke rit voor camera beelden in de vorm van foto’s en film. Ze had nog geen idee dat ze geschiedenis vastlegde!

The Morrow Dirt Club kwam tijdens een georganiseerd fietsevenement tevoorschijn: een club die hun fietsen nog verder hadden aangepast. Zij hadden ook dikke banden, maar voegden derailleurs, voorremmen, versnellingen en soms zelfs een motor toe. Daarmee konden zij veel meer met hun fiets dan de mannen van de Velo Club. De Marin County Velo Club had zulke fietsen nog nooit gezien en vond dit machtig interessant. Ze vonden het vooral leuk dat iemand buiten het hun bekende gebied ook bezig was met het aanpassen van fietsen. Joe Breeze heeft lang geprobeerd om The Morrow Dirt Club te vinden, maar de club was inmiddels uit elkaar gevallen. Joe begon dezelfde mechaniek als hen te gebruiken.
Omdat The Morrow Dirt Club niet te vinden was, kregen zij pas 20 jaar later de erkenning voor het toevoegen van derailleurs, voorremmen en versnellingen.

Voor ons, was het mountainbiken bevrijdend. Het voelde als vliegen.

Otis Guy, 2007